De remmen

Remmen
 

Technologie

Nagenoeg alle constructeurs passen hetzelfde systeem toe: de combinatie van schijven en remblokken. Tot voor enkele jaren waren goedkopere motoren uit de 125 cc klasse en scooters nog vaak uitgerust met trommelremmen, maar ook die worden stilaan verdrongen door schijfremmen omwille van hun kwaliteiten (lichtheid, doseerbaarheid, kracht, koeling).


Materialen

Er zijn in hoofdzaak twee soorten remblokken: blokken van gesinterd metaal en blokken van organisch materiaal. In de racerij gebruikt men ook koolstof.
Remtechnologie blijft evolueren en er komen dan ook elk jaar meer gespecialiseerde producten op de markt. Zo kwamen er onlangs remblokken voor scooters op de markt. Afhankelijk van uw motorgebruik kunt u opteren voor "organische" remblokken (dagelijks gebruik met een bepekt budget) of "gesinterde" blokken (voor een sportieve rijstijl of ultrasportieve motoren met krachtige remmen), net zoals u dat met banden kunt.


Het belang van remvloeistof

De remvloeistof vormt de directe verbinding tussen uw rembevelen (bediening van de remhandle) en de remkracht (die de blokken tegen de schijf duwt). Ze is dus van cruciaal belang. Remvloeistof moet bestand zijn tegen zeer hoge druk en temperatuur.
Afhankelijk van het motorgebruik en de vereiste remkracht, zijn er verschillende soorten remvloeistof die te herkennen zijn aan de vermelding DOT gevolgd door een cijfer dat de drukbestendigheid aangeeft. In de racerij wordt gebruik gemaakt van gevlochten remleidingen (luchtvaartleidingen) en ligt het DOT-cijfer hoger omwille van de extreme rijomstandigheden.
 

X

Door verder te blijven surfen  op deze website, aanvaardt u het gebruik van cookies om onder meer bezoekersstatistieken op te maken en zodoende de functionaliteit van de website te optimaliseren. Voor meer informatie en het instellen van cookies.