MINIMUMCONTROLES VOOR U MET uw MOTOR GAAT RIJDEN

Veiligheid voor alles

Om evidente veiligheidsredenen dient u er zich steeds van te vergewissen of alle vitale onderdelen van uw motorfiets in orde zijn alvorens de weg op te gaan. Dit is een gewoonte die elke motorrijder moet aankweken.

Inspecteer vóór elk vertrek snel even de vitale motoronderdelen: banden, remmen, motor, transmissie. Controleer bijvoorbeeld de banden op beschadigingen en de juiste spanning.

Banden

Een te lage of te hoge bandenspanning is vaak moeilijk vast te stellen met het blote oog (kan dit wel, dan rest er nog maar een kwart van de voorgeschreven spanning). Normaal moet de bandenspanning om de twee weken worden gecontroleerd.

Controleer wel vóór elk vertrek of de banden geen beschadigingen zoals inkervingen of gebarste wanden vertonen.

Transmissie

Cardanassen en riemen geven meestal geen problemen maar een kettingaandrijving moet wel regelmatig worden onderhouden. Een slecht gespannen of uitgelijnde ketting laat zich horen tijdens het rijden terwijl onvoldoende smering meteen zichtbaar is. Een glanzende ketting moet dringend worden gesmeerd!

Verlichting

Door de kleine frontale oppervlakte komt het er bij een motor nog meer dan bij een auto op aan om te zien en gezien te worden. Een goed afgestelde koplamp is van essentieel belang - steeds meer motoren zijn hiervoor uitgerust met een vlot bereikbare regelknop.
Bij sommige modellen laat een lampje zich niet zo makkelijk vervangen. Dit even oefenen kan dan ook geen kwaad en zo bent u alvast voorbereid mocht dit 's nachts ooit nodig blijken...

Vergeet niet dat het dimlicht van een motorfiets altijd moet aanstaan. Moderne motoren hebben zelfs geen dimlichtschakelaar: het wordt automatisch samen met het contact ingeschakeld. Controleer dan ook regelmatig de werking van uw voor- en achterlicht, richtingaanwijzers en remlicht. Mistlichten zijn een zeldzame optie bij motorfietsen. In de jaren '70 was het dashboard van veel Japanse motoren uitgerust met een lampje dat oplichtte bij een defecte verlichting, maar vandaag bestaat dit niet meer.

Lekken

Uw motorfiets bevat diverse vloeistoffen: remvloeistof, cardanvloeistof, ophangingsvloeistof, koelvloeistof, motorolie, versnellingsbakolie, benzine - en die kunnen allemaal lekken. Bij een goed onderhouden motor is een lek zichtbaar met het blote oog.

Bedieningselementen

Een koppeling die verhardt, een gaskabel die gaat klemmen - allemaal potentiële oorzaken van pech en zelfs ongevallen.
Kabels regelmatig invetten is dan ook een veiligheidsreflex. Gewoon even wat spray in de kabelmantels spuiten.

Hou uw motor schoon

Bij een goed onderhouden motor zijn eventuele lekken (remvloeistof, koelvloeistof, motorolie, ophangingvloeistof) meteen zichtbaar.

moto2.jpg