ONDERHOUD VAN BANDEN

Op de flank van een band staan een verschillende gegevens, waarvan er een aantal wettelijk verplicht zijn. Dit zijn o.a. merk, type, draaizin, maat en conformiteit met specifieke wetgeving (de letter E staat vermeld op banden die in Europa zijn gehomologeerd; DOT – Department of Transport - duidt op homologatie in de USA en Canada).

Een motorband moet ook zijn voorzien van de vermelding M/C (motorcycle); andere vermeldingen zijn TT (tube type) of TL (tube less), voor banden met of zonder binnenband. Niet-gehomologeerde banden zijn uiteraard bestemd voor de competitie (in bepaalde categorieën).

Slicks zijn niet geschikt voor gebruik op de weg: ze hebben een lagere spanning, functioneren pas optimaal wanneer ze warm zijn (door intensief gebruik, wat op de weg moeilijk haalbaar is), zijn niet geschikt voor nat wegdek en hebben een soepeler karkas omdat racemotoren veel lichter zijn.

Functies van een band

Accelereren, sturen, remmen - een band moet alles aankunnen. Bovendien moet hij een goede compromis tussen wendbaarheid en stabiliteit bieden.

Het potentieel van een band kan pas maximaal benut worden wanneer hij op bedrijfstemperatuur is. Er moet dus enkele kilometers (in de winter soms meer) worden gereden alvorens hij optimaal functioneert. Ook de bandenspanning moet correct zijn: bij een te hoge of te lage spanning komt hij niet goed op temperatuur, slijt hij sneller (zo'n 40%) en doet hij het brandstofverbruik stijgen.

Het is aanbevolen om de bandenspanning minstens om de twee maanden te controleren, want een band is nooit gegarandeerd luchtdicht. Controleer de bandenspanning bij een koude band.

Net zoals de meeste motoronderdelen zijn ook de banden in de voorbije jaren enorm geëvolueerd. Het gamma van de diverse merken was nog nooit zo breed (om niet te zeggen complex): er zijn niet alleen banden voor elk type van motorfiets, maar ook voor elke vorm van gebruik.

Zo zijn banden voor zowel sportbikes als scooters verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen naargelang men belang hecht aan een lange levensduur dan wel maximale grip. Dit geldt ook voor terreinbanden die niet alleen inspelen op de meest uiteenlopende wensen maar ook de verschillende soorten ondergrond (modder, zand, rotsen…).

Zo vindt men steeds de ideale band voor zowel elk type van motorfiets als gebruik.

 

moto3.jpg