De remmen van uw motorfiets in optimale staat houden is een heel belangrijke voorwaarde om uw eigen veiligheid te verzekeren. Dit zijn onze tips om dit efficiënt te doen.  

Bent u een ervaren motorrijder? Dan merkt u het wellicht snel wanneer een onderdeel van uw remmen slijtage vertoont, al was het maar omdat de remafstand toeneemt. Om dergelijke situaties te voorkomen of om er snel iets aan te doen, moet u een aantal elementen nakijken die doorgaans gecontroleerd worden bij het onderhoud. Wij maken u wegwijs in dit proces, waar uw veiligheid van afhangt.

De verschillende onderdelen van uw remmen reinigen

Het eerste wat u zelf kan doen om de goede werking van uw remmen te bevorderen is het reinigen van de remschijven en de rembeugels. Hiervoor kan u gebruikmaken van speciale producten in combinatie met glaswol (voor de schijven) en een zachte doek (voor de beugels).  

Met deze eenvoudige handeling verlengt u de levensduur van uw remschijven, maar ook die van uw remblokken, zonder twijfel het meest vervangen onderdeel bij een motorfiets.

Remvloeistof verversen en de leiding van de remvloeistof ontluchten

Bij de meer recente motorfietsen drijven hydraulische leidingen de remmen aan. Net zoals bij de motorolie is het aanbevolen om de remvloeistof om de 20 tot 25.000 km te vervangen. Om de eventuele achterblijvende lucht te verwijderen is het ook wenselijk de hydraulische leiding te ontluchten.

U zou snel moeten merken wanneer de remvloeistof aan vervanging toe is:

  • de vloeistof wordt bij veroudering, als gevolg van vochtopname, steeds donkerder;
  • uw remafstand neemt toe;
  • u kan de remgreep over de hele afstand indrukken;
  • het schakelen verloopt steeds moelijker voor uw koppeling.

Vertrouw op de richtlijnen van de constructeur om te weten welke remvloeistof u het beste gebruikt voor uw motorfiets.

De spanning van de remkabels nakijken

De niet-hydraulische remmen werken met een stalen kabel, waardoor de beugels met remblokjes de remschijven ‘vastgrijpen’. Dit systeem vergt minder onderhoud dan hydraulische remmen, maar toch is het aanbevolen om de spanning op de remkabels om de 6 tot 8000 km na te kijken. Maak van de gelegenheid gebruik om tegelijk de omhulsels van de kabels te smeren. Zo voorkomt u het blokkeren door te veel wrijving aan de binnenkant van de omhulsels.

De rembokjes of remschijven vervangen

Hoeveel zorg u ook besteedt aan uw remmen, u zal sommige onderdelen regelmatig moeten vervangen, te beginnen met de remblokjes. U kan slijtage op verschillende manieren vaststellen:

  • door de dikte van de remvoering na te kijken, die mag nooit dunner zijn dan 2 mm;
  • door af te gaan op de elektronische verklikkers waarmee sommige modellen zijn uitgerust;
  • door het peil van de remvloeistof na te kijken, bij een zeer laag peil is het tijd om de remblokjes te vervangen;
  • wanneer u een schurend geluid hoort ten gevolge van de wrijving van de ‘kale’ blokjes op de schijven.

De remschijven van uw motorfiets, doorgaans met een dikte van 4 tot 4,5 mm, moeten vervangen worden indien de dikte minder dan 3 mm bedraagt. Krassen en overdreven vervorming kunnen ook een vervanging van de remschijven noodzakelijk maken.

 

moto1.jpg